Spelmechanismes

Spelmechanismes

Met spelmechanismes bedoelen we hoe het spel “werkt”.

Moet je kaarten pakken en andere weer terug leggen. Of moet je kiezen op welk vakje je je meeple (je poppetje) moet zetten om je actie te bepalen of  bepaalt de gooi met dobbelstenen welke mogelijkheden je hebt?  Er zijn erg veel mechanismes. De belangrijkste beschrijven we hieronder.

Draften: Bij diverse spellen wordt draften toegepast. Men krijgt een stapeltje kaarten waarvan er één kaart wordt gekozen, daarna wordt de stapel doorgegeven aan de buurman/vrouw, die er vervolgens ook weer één kiest. Voorbeelden van spellen met draften: Sushi GO!, Bunny Kingdom, Machiavelli.

Dit draften kan ook met dobbelstenen, het zogenaamde Dice-draften.Hierbij wordt om beurten een dobbelsteen gekozen. Voorbeelden van Dice-drafting spellen: Sagrada,  Nations the dice game, Macao, Coimbra.

Push your Luck: Bij dit speltype duurt je beurt zo lang je durft of totdat je “af” bent. Voorbeelden van Push your luck spellen: Zombie Dice, Biggen, Celestia.

Worker Placer: Bij dit speltype zet je een blokje, pion of meeple op een plek om daarna een actie uit te voeren (bv grondstoffen te pakken). Voorbeelden hiervan zijn:  Istanbul, Agrilcola, Stenen Tijdperk.

Roll & Write: Na het werpen van de dobbelsteen/stenen iets opschrijven, tekenen of door/aankruisen. Bekenste voorbeelden: Yatzee, Qwixx, Doodle City, Railroad Ink, Clever!

Area Control: Een spel waarbij je punten scoort of kunt winnen als je gebieden in je bezit hebt/houdt. Voorbeelden: Risk, Small World.

Coöperatief: Bij dit speltype spelen de spelers gezamenlijk tegen het spel om te winnen. De toppers van dit speltype zijn: Pandemic, Zombicide, Flashpoint.

Realtime: Dit speltype heeft 2 verschillende speelstijlen: spelen onder tijdsdruk, bijvoorbeeld met hulp van een zandloper of timer App. Dit soort spellen is niet voor iedereen geschikt vanwege de stress maar wel vaak hilarisch. Voorbeeld zijn: Magic Maze, Kitchen Rush.

Een andere variant is dat alle spelers tegelijkertijd spelen, degene die het snelste is, wint. Voorbeeld hiervan zijn: Captain Sonar, Shadows of Amsterdam.

Actie/Dexterity: Bij dit speltype is er sprake van actie! Spelers moeten spelonderdelen stapelen, schieten, weghalen, schuiven, etc. Voorbeelden zijn Sjoelen, Jenga, Vlotte Geesten, Flick ‘m up, Meeple Circus

Deckbuilding: Meestal met kaarten. Spelers beginnen met een basisdeck, daarna wordt dit deck uitgebouwd met (betere) kaarten die men in de loop van het spel kan verkrijgen. Voorbeelden hiervan zijn: Dominion, Clank!, Ruthless.

Enginebuilding: Hierbij beginnen de spelers met een basis, weinig mogelijkheden en acties. De basis wordt gedurende het spel uitgebouwd zodat er meer opties en acties mogelijk zijn. Bekende spellen zijn: Russian Railroad, Terra Mystica.

Taalspellen: In deze spellen staat het gebruik van taal centraal. Een speler moet bijvoorbeeld een zo lang mogelijk woord maken of een groep woorden/woord raden of omschrijven of juist een woord vermijden. Bekende voorbeelden zijn: Codenames, Scrabble, Decrypto, 30 Seconds.

Social Deduction: Geschikt voor (zeer) grote groepen. Eén of meerdere personen spelen een rol die zij verborgen moet(e)n houden voor de groep. De groep probeert te achterhalen wie een andere rol heeft dan de rest. Voorbeelden zijn Saboteur, Weerwolven van Wakkerdam, Spyfall, Deception: Murder in Hong Kong. brieven uit Whitechapel.